Uwaga!


Wszystkie teksty zawarte na blogu Aleksandrowe myśli, chronione są prawem autorskim [na mocy: Dz.U.1994 nr24 poz.83, Ustawa z dnia 4 lutego 1994r o prawie autorskim i prawach pokrewnych]. Kopiowanie treści, choćby fragmentów oraz wykorzystywanie ich w innych serwisach internetowych, na blogach itp itd wymaga pisemnej zgody autorki bloga.

Translate

Łączna liczba wyświetleń

"Tajemnica Noelle" Diane Chamberlain

"Tajemnica Noelle" to niezwykła powieść wielowątkowa, opisująca trudne i skomplikowane ludzkie losy.


Diane Chamberlain już od pierwszego słowa zadaje pytanie dotyczące przyjaźni, zaufania, wybaczenia, dotrzymywania obietnic i skrywania tajemnic. Dlaczego? Jedna z bohaterek książki, Noelle, popełnia samobójstwo. Jej przyjaciółki Tara i Emerson nie mogą w to uwierzyć. Znały ją jako kobietę delektującą się życiem, bo jako położna, narodziny i życie były dla niej na piedestale najważniejszych wartości. Dała się poznać również jako osoba poświęcająca się i dbająca o swoje pacjentki oraz pragnąca pomagać najbiedniejszym, a przede wszystkim dzieciom. Miała także znakomite relacje ze swoimi przyjaciółkami, zawsze mogły na niej polegać. Dlaczego więc odebrała sobie życie, co było motorem do podjęcia tego kroku? Tara i Emerson chcą wyjaśnić okoliczności samobójstwa Noelle. Jedyny trop, to list znaleziony w jej rzeczach osobistych:

"Szanowna pani Anno,
Trudno mi pisać o tym, co muszę pani przekazać,
a przy tym zdaję sobie sprawę, że pani jeszcze trudniej
będzie dać sobie z tym radę. Ogromnie mi przykro..."

To, co odkryją, wstrząśnie ich światem, zburzy spokój i na zawsze zmieni ich życie i stosunek do kłamstwa, zdrady, zaufania i wybaczenia.

Sposób prowadzenia narracji wydaje się specyficzny. Autorka udzieliła głosu swoim bohaterkom. Każdy rozdział jest zatytułowany imieniem i to właśnie ta osoba opowiada jedną, wspólną historię, ale ze swojego punktu widzenia. Poznajemy odczucia, problemy, przemyślenia Tary, Emerson, Grace- córki Tary czy Anny - kobiety, która odegra znaczącą rolę w życiu kobiet. W ten sposób Diane Chamberlain idealnie oddaje osobowość i emocje bohaterek, z którymi o wiele łatwiej jest się zaprzyjaźnić i odnaleźć w nich cząstkę siebie.

"Tajemnica Noelle" to niezwykła powieść wielowątkowa, opisująca trudne i skomplikowane ludzkie losy. Diane Chamberlain ułożyła wyjątkową mozaikę. Przekonamy się, że macierzyństwo nie zawsze jest łatwe i przyjemne. Zobaczymy. jak matki radzą sobie z krnąbrnymi córkami. Poznamy trudny zawód położnej, wszystkie odcienie niespełnionej miłości, uczucia związane ze śmiercią niemowlęcia, adopcję, radość z odzyskanych korzeni, więzów rodzinnych czy kidnaping. Mnogość poruszonych życiowych aspektów może w pierwszej chwili wywołać efekt chaosu, ale zapewniam, że jest chwilowy, a fabuła jest doskonale przemyślana i niezwykle spójna.

Diane Chamberlain nie moralizuje, nie przedstawia gotowych rozwiązań. Za to stawia przed nami pytania do późniejszych przemyśleń. Autorka nam, czytelnikom pozostawia ocenę i krytykę przedstawionych zachowań. W pierwszej chwili "Tajemnica Noelle" wydała mi się bardzo przewidywalna, ale z każdą przewracaną stroną to odczucie oddalało się z prędkością światła, by w finale zaskoczyć niespodziewanym zakończeniem. W książce nic nie jest proste ani zbyt skomplikowane, by pogmatwać losy przyjaciółek jeszcze bardziej.

"Tajemnicę Noelle" polecam wszystkim tym, którzy lubią rozwiązywać rodzinne tajemnice i nie boją się natłoku emocji od bólu, żalu, złości po przyjaźń, miłość i oddanie. Musicie się przygotować, że powieść zmusza do wzruszeń, do empatii i do refleksji. 


Cytaty z książki:

1. "Człowiek na emeryturze traci poczucie czasu."
2. "Jego wiara we mnie stanowiła pożywkę dla mojej arogancji."
3. "Chciałam, by dożyła czasu buntu i wykrzyczała: "Nienawidzę cię!" w normalnym, odwiecznym tańcu wojennym matek i córek, trwającym od początku świata. "
4. "Gdyby rzeczywiście skrzywdził Haley w ten sposób, zabiłabym go gołymi rękami. Zamordowałabym bez litości."
5. "Nie sposób pomóc komuś, kto nie chce pomocy."


Diane Chamberlain "Tajemnica Noelle", Prószyński i s- ka 2012, ISBN: 978-83-7839-258-3

5+/6


Recenzja napisana dla serwisu DlaLejdis, któremu bardzo dziękuję za książkę :)))




38 komentarzy :

  1. Choruję od jakiegoś czasu na tę książkę. Liczę, że moja biblioteka ją zakupi. Świetna recenzja.

    OdpowiedzUsuń
  2. Diane Chamberlain kojarzy mi się z Picoult bardzo, nie tylko ze względu na poruszane wątki, ale także przez narrację, oddającą głos każdej postaci. Niedługo mam zamiar sięgnąć po "Prawo matki" tej autorki, więc zobaczę czy mam słusznie skojarzenia :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Całkiem nieźle kojarzysz :) Tak, Diane Chamberlain pisze podobnym stylem do Jodi Picoult i tak jak ona porusza tematy ważne, trudne, kontrowersyjne. "Prawo matki" czytałam i podobała mi się, choć moim zdaniem mogła przemycić jeszcze więcej informacji o poalkoholowym uszkodzeniu płodu

      Usuń
    2. Picoult bardzo lubię, więc pewnie pisarstwo Chamberlain też mi się spodoba :)

      Usuń
  3. Mam na oku tę książkę, też już gdzieś wyczytałam, że ta autorka pisze podobnie do Picoult.

    OdpowiedzUsuń
  4. miałam możliwość dostania tej książki, ale jej nie wzięłam, bo czytam inne książki, a spotkania z jej podobnymi nie wspominam dobrze.

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo, bardzo, bardzo podobała mi się ta książka!:) Jako, że stanowiła moje pierwsze spotkanie z autorką, to była niesamowitym kopniakiem do tego, żeby poszukać innych jej ksiażek;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie zwracałam większej uwagi na tę pozycję, ale po Twojej recenzji muszę to zmienić. Bardzo podoba mi się fabuła, ale przede wszystkim cieszy mnie fakt, iż autorka "nie moralizuje, nie przedstawia gotowych rozwiązań". :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Mam w domu, ale odwlekałam moment czytania, teraz muszę zabrać sie za nią jak najszybciej.

    OdpowiedzUsuń
  8. Książka zapowiada się ciekawie :)
    Zastanawiam się kim jest ta Anna - matką?
    Książka ma ciekawą tematykę i sposób narracji, który lubię (jak w "Bez mojej zgody" Jodi Picoult).
    Chętnie przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tego nie mogę Ci zdradzić, niestety. Ale Anna odegra kluczową rolę w tej historii :)

      Usuń
  9. Uwielbiam takie klimaty, które prezentuje sobą ta książka. Niestety, nie czytałam jej jeszcze, ale mam nadzieję, że szybko się to zmieni.
    Pozdrawiam, Donna

    OdpowiedzUsuń
  10. Rodzinne tajemnice lubię rozwiązywać, więc chętnie zapoznam się z tą książką, jak tylko trafi się ku temu okazja.

    OdpowiedzUsuń
  11. Przyznam się że wahałam się co do tej książki, ale teraz wiem że bardzo chętnie ja przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  12. O książce słyszałam już jakiś czas temu i ciągle czekam, aż powieści Chamberlain dotrą do mojej biblioteki. Lubię takie historie o rodzinnych tajemnicach, emocjach i z zaskakującym zakończeniem. Wydaje mi się, że autorka ma podobny styl do Jodi Picoult. Mam nadzieję, że w końcu uda mi się przeczytać jej powieści.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, Diane przypomina Jodi Picoult w formie jak i w lekkości pióra :)

      Usuń
  13. Jaka zmiana tu zaszła :D

    Książkę mam w najbliższych planach, już od dawna mam ochotę zapoznać się z twórczością tej pani ;)

    OdpowiedzUsuń
  14. ja również mam tę ksiązkę w planach :-)

    OdpowiedzUsuń
  15. Jakie pozytywne zmiany zastałam na Twoim blogu. Cudowna zmiana!!
    Co do książki to szczerze mam ja w planach przeczytać, tym bardziej, iż wiele komentujących osób porównuje twórczość tej autorki do Jodi Picoult którą bardzo lubię. Tak więc książka jest już na mojej liście zapisana ;)

    OdpowiedzUsuń
  16. Ależ tu ślicznie z nowym szablonem!

    OdpowiedzUsuń
  17. Książę muszę przeczytać!

    Ale zmiana szablonu! Przez chwilę zastanawiałam się nawet, gdzie tu komentarz wpisać! Starej daty jestem, to nie ogarniam wszystkich technicznych nowinek, hehe :P

    OdpowiedzUsuń
  18. postaram się dorwać tę książkę, choć nie wiem, kiedy mi się to uda, ale chciałabym przeczytać
    i ciekawa zmiana bloga :) zastanawiałam się nad widokiem dynamicznym, ale ostatecznie zrezygnowałam z tego pomysłu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie ten szablon zawsze nęcił, aż postanowiłam ulec :) Brakuje mi jedynie paska bocznego :/

      Usuń
  19. Książkę bardzo chcę przeczytać :) Ale fajnie zmieniłaś swojego bloga:) aż się zastanawiałam, czy na pewno trafiłam na dobrą stronę :D śliczny szablon!!!

    OdpowiedzUsuń
  20. Moze kiedys po nia siegne :)) A wyglad bloga.. oryginalny.. tylko ciezko bedzie sie przyzwyczaic ;d

    OdpowiedzUsuń
  21. Podobała mi się, choć hitem jest dla mnie zdecydowanie "Prawo matki"!

    OdpowiedzUsuń

Bardzo dziękuję za odwiedziny i pozostawiane komentarze :)
Wszystkie czytam i staram się odpowiedzieć na każde pytanie.
Pozostawiam sobie możliwość usuwania Spamu i komentarzy wulgarnych czy obraźliwych...


Administrator strony Aleksandrowe myśli korzysta z systemu komentarzy Disqus. Adresy IP i adresy e-mailowe są przechowywane przez administratora Disqus'a. Zakładając stronę na platformie Disqus wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych.
Aleksandrowe myśli © 2015. Wszelkie prawa zastrzeżone. Szablon stworzony z przez Blokotka